Selasa, 28 September 2010

Bawaan Hidup

بسم الله الرحمن الرحيم
Cara bawaan hidup terbahagi kepada tiga bahagian

1. Cara bawaan hidup yang keji dan dilarang iaitu segala apa jua cara bawaan hidup yang dilakukan dengan keadaan yang menyeleweng dari jalan yang ditetapkan Allah atau Rasul Nya, lebih-lebih lagi yang menentang hukum Allah (hukum syaraq)

2. Cara bawaan hidup yang disuruh dan dipuji seperti mengerjakan sembahyang, puasa dan lain-lainnya baik yang fardhu maupun yang sunatnya, juga melakukan amal-amal keabajikan untuk masyarakat umumnya

3. Cara bawaan hidup yang diharuskan dengan syarat-syarat yang tertentu, seperti berhias-hias dan bersolek-solek pada tubuh badan, rumahtangga atau kenaikkan, berladzat- ladzat dengan makanan, minuman dan lain-lainnya, juga bersukaria dengan permainan dan hiburan. Bahagian yang ketiga ini diharuskan dengan syarat-syarat yang berikut :

a). Tidak melampaui batas hukum syaraq, dasar jimat cermat, dan peraturan kesihatan juga peraturan berjiran dan bergaul

b). Tidak bertujuan menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah atau berlawan-lawan, atas mengatasi

c). Tidak meleka atau melalaikan daripada menyempurnakan segala yang diwajibkan Allah atau yang digalakkan menyempurnakan nya

Jika dilakukan oleh seseorang dengan tujuan mendapat kesihatan dan kecergasan untuk menyempurnakan amal ibadat kepada Allah serta mencegah diri dari maksiat, juga untuk menjalankan khidmat yang suci bagi faedah masyarakat, dan untuk memberi pertolongan atau kemudahan kepada sesiapa yang mustahak diberikanya - maka ia mendapat pahala dengan sebab tujuanya atau niat yang baik itu sehinggakan bersatu, bersuka-suka dan berladzat-ladzat suami isteri pun- jika denga tujuan mendapat anak yang soleh atau menyekat keinginan daripada tidak diredhoi Allah, maka itu juga ada padanya pahala.

Dengan itu maka pintu bagi mendapat balasan baik dari Allah Taala sedia terbuka kepada setiap orang mukmin yang menjalankan kerjanya sehari-hari, meliputi pembesar, pemimpin, kakitangan pejabat atau lain nya, jika kerja itu dilakukan dengan tujuan baik yang diredhoi Allah.

Kesimpulan nya :
Manusia semasa hidupnya hendaklah berusaha dan beramal untuk alam dunia dan alam akhirat bersama, tetapi hendaklah diutamakan dan didahulukan perkara akhirat kerana ajal masing-masing tidak diketahui masa datangnya, boleh jadi sehari dua lagi atau setahun dua lagi.

Kalau dipercayai demikian keadaan ajal masing-masing, maka akan rugilah orang yang menyangka lambat lagi sampai ajalnya dan akan mendapat untung orang yang menganggap sebaliknya, dengan sentiasa memberi keutamaan kepada usaha beramal untuk negeri akhirat yang nikmatnya kekal abadi dan cukup sempurna. Wabillah hittaufik.

...catatan : nota kuliah ayahanda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails