Jumaat, 4 Disember 2009

Mula pada hari Jumaat 17 Zulhijjah 1430


Salam kepada semua muslimin dan muslimat,

Inilah tarikh saya memulakan blog. Hasrat dah lama nak buat, tapi masa tak mengizinkan. Tujuan nya hanya nak share apa jua maklumat, pandangan, pengalaman, dan lain-lain yang ada kaitan dengan kehidupan terutama untuk akhirat. Not a writer bay nature tapi rasanya ada beberapa perkara yang nak dikongsi bersama. Moga-moga dapat menambah ilmu dan pengamalan yang boleh dibawa ke "sana" nanti. InsyaAllah akan cuba membuat posting secara regular. Apa yang ditulis sebenarnya untuk mengingati diri sendiri . Jika tersalah ia adalah atas kekurangan diri saya sendiri, dan saya meminta ampun dari Allah atas kekurangan dan kesalahan saya itu.

Sebagai permulaan saya nak kongsi catatan (yang termampu) pada suatu kuliah Maghrib...sebagai renungan hak-hak yang perlu ditunaikan...

Pesanan Imam Shafie (r.a)

1. Hak kepada diri

2. Hak kepada malaikat

3. Hak kepada tubuh

4. Hak kepada Mungkar dan Nangkir
+ bercakap benar
+ meninggalkan maksiat

5. Hak kepada Mizan
+ orang yang sanggup menahan marah
+ banyak berzikir

6. Hak kepada Shiratq
+ elak daripada kebiasaan yang tidak baik
+ bersifat wara'
+ suka bantu orang beriman
+ berjemaah

7. Hak kepada malaikalmaut
+ berbuat baik kepada ibu bapa
+ bersedekah secara terang dan bersembunyi
+ elokkan akhlak

8. Hak kepada Rasul/Nabi
+ selalu berselawat
+ berpegang kepada syariat yang ditinggalkan olehnya (sunnahnya)

9. Hak kepada Allah
+ amalkan ajaran Nya
+ suka kepada ketaatan dan benci kepada maksiat.

Wallahhuaqlam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails