Sabtu, 23 Januari 2010

Untuk Mengatasi Godaan Syaitan

Firman Allah bermaksud: "....bahawa syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata". (al-a'raaf)

Seorang ulama'berkata : saya sentiasa berfikir dan memerhati dari pintu manakah syaitan datang menghasut dan menyesatkan manusia.tiba-tiba saya dapati syaitan itu datang melalui 10 pintu.

pintu 1: melalui sifat rakus dan buruk sangka. Lalu saya melawannya dengan sifat percaya dan qana'ah

pintu 2: melalui sifat sukakan kehidupan dan panjang angan-angan. Saya melawannya dengan rasa takut mati yang datang secara tiba-tiba

pintu 3: melalui sifat ingin sentiasa berehat dan bersedap-sedap. Saya melawannya dengan rasa bahawa semua nikmat hilang dan betapa sukarnya hisab hari kiamat

pintu 4: melalui sifat ujub. Saya melawannya dengan mensyukuri anugerah Allah dan bimbang akibat buruk

pintu 5: melalui sifat memandang rendah,memperlekehkan manusia dan tidak menghormati mereka. Saya melawannya dengan memahami hak mereka dan menghormati hak mereka

pintu 6 : melalui sifat hasad dengki. Saya melawannya dengan sifat redha dengan apa yang dikurniakan Allah kepada saya

pintu 7: melalui sifat riya' dan sukakan pujian manusia. Saya melawannya dengan sifat ikhlas

pintu 8: melalui sifat bakhil. Saya melawannya dengan rasa bahawa semua yang ada di muka bumi ini akan fana' dan Allah sahaja yang akan kekal abadi

pintu 9: melalui sifat takbur dan angkuh. Saya melawannya dengan sifat tawadduk

pintu 10: melalui sifat tamak. Saya melawannya dengan percaya apa yang ada di sisi Allah dan tidak tamak dengan apa yang ada di tangan manusia.


Semoga kita juga dapat mengatasi 10 godaan syaitan ini dengan melawan 10 perkara yang baik.
AAMIIIIN..
From:


http://asrunnajah.blogspot.com/2009/08/untuk-mengatasi-godaan-syaitan.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails