Ahad, 21 Mac 2010

Rasuah Tengok Wayang

Salam,


Masa ketiadaan tv dulu, sumber 'hiburan' yang ada cuma panggung-panggung wayang sahaja, itupun kongsi-kongsilah tayangan filem melayu, cina, dan india. Filem melayu tak mudah diperolehi kerana almaklum pada masa itu lambat nak keluar satu-satu filem. Yang selalu cepat pusingan nya ialah filem inggeris - macam-macam kategori yang ada sp: koboi-red indian, koboi betul, dan macam-macam lagi.


Filem hindustan kalau tayang, memakan masa berminggu baru selesai wajib tayangnya, itu pun ada banyak M yang tengok sampai berkali-kali !! Ok....bukan nak cerita panjang pasal filem-filem ni tapi kisah yang lebih menarik iaitu mengenai perebutan tiket wayang .
Kategorinya : Rezeb, First class, Second class, dan third class kalau tidak silap. Third class yang depan sekali, kena dongak kepala sepanjang tayangan. Bila keluar panggung asyik urut tengkuk je nak betulkan balik.

Kalau jenis filem tu tak berapa laku, tak payah beli tiket, kalau berani 'suap' je pemungut tiket tu beberapa kupang (sen), dah boleh masuk tapi kena masuk lewat sikit dari yang beli tiket. Filem cheap matinee (macam filem2 retro sekarang ni, rerun balik filem2 lama),popular juga kerana tiket utk cheap matinee ni murah sikit dari harga tiket biasa. Suapan sekecil inipun telah jatuh dalam kategori rasuah.


Perebutan nak beli tiket ni kadang-kadang sengit sampai ada yang mengelupas tangan, koyak baju, ketiak hangit jangan ceritalah, kerana lubang tempat beli tiket tu sempit. Bersemangat sungguh 'hero 2' untuk mendapatkan tiket seolah-olah itulah segala-galanya. Itulah zaman 60' han - 70' han.


Masuk dalam panggung wayang, cari nombor kerusi macam dalam tiket, lepas tu bila tak ramai orang, pelan-pelan cari seat yang lebih baik, itu lumrahnya.


Satu hal lagi, orang yang tengok wayang tu ada yang taksub sangat, bila hero datang bertepuk tangan pulak tu, siap dengan jerit lagi. Itulah sedikit cross section mengenai peminat wayang. Bibit rasuah ini kalau dikaji, boleh menjadi satu kebiasaan yang sampai pada satu peringkat, orang yang memberi rasuah dan penerima rasuah tidak merasa berdosa dan bersalah dengan perbuatan itu...sedangkan....


Narrated Abdullah ibn Amr ibn al-'As: The Apostle of Allah (peace_be_upon_him) cursed the one who bribes and the one who takes bribe. (Book #24, Hadith #3573)
---Sunan Abudawud
sumber : http://www.searchtruth.com

Natijahnya : antaranya :

Rasuah boleh berlaku dengan mudah
Filem boleh mempengaruhi minda secara tidak sedar
Rasuah kecil boleh magnify kepada yang lebih besar

Further readings : antaranya

http://www.islam.gov.my/e-rujukan/lihat.php?jakim=2088

http://www.scribd.com/doc/17895423/Rasuah-Menurut-Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails