Selasa, 2 Mac 2010

Take Five (2)

Salam,
Jumpa lagi...

Semasa di universiti ada yang betul-betul mengamalkan take 5 ini bukan 5 minit, tapi 5 hari (lbh kurang 1 minggu). Biasanya dia akan tengok jadual lecture dulu, lecture heavy ke tidak, dan tengok perangai lecturer dulu - suka bagi pop kuiz atau tidak. Bukan apa, kalau kena pop kuiz tak semena-mena hilang 5 - 10 % kerana tak hadir.

Lecture note juga bergantung kat kawan-kawan (siap booking dulu nak fotostat kemudian). Ada juga kes dimana yang fotostat lecture ni skor pulak dari yang punya lecture note original, rezeki dia, macam jepun, dia kopi kemudian dia improve atas benda yang sama. Tak pe tak pe, menolong kawan dalam bab ilmu pengetahuan ni besar pahalanya, jika ikhlas.

Kenapa dia take 5 days ? katanya ada buat projek sikit (real projeklah bukan 'projek' seperti istilah orang sekarang ni) kat tanah dia. Student yang dah tua2 dan telah berumahtangga memang tak sunyi dari tanggungjawab. Kena bagi masa untuk belajar, untuk keluarga, untuk rakan2 dan sebagainya.

Tapi awas bukan semua ilmu boleh belajar sendiri terutamanya ilmu agama, kalau belajar sendiri, syaitanlah jadi gurunya.

Next, selepas dapat ijazah, mana yang belum ada kerja, akan mencari kerja yang sesuai dengan kelulusan nya, tapi jangan terkejut jika kerja yang anda dapat nanti ada yang tidak berkaitan dengan apa yang anda pelajari dulu.

Satu kenyataan yang boleh dibincangkan iaitu :
Adakah :

ilmu ijazah atau ilmu = ijazah

I rest my case.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails