Ahad, 15 Ogos 2010

Bimbang - punca remaja bermasalah


بسم الله الرحمن الرحيم

Oleh DR. KHAIDZIR ISMAIL

PERINGKAT remaja yang tidak stabil sedang dalam proses pencarian identiti dengan ketidakmatangan kognitif dan perubahan hormonnya terpaksa dilalui mereka dan terlalu berat untuk dipikul. Malah pada waktu yang sama, harapan ibu bapa dan guru- guru akan lebih memberi tekanan perasaan kepada golongan ini.

Dalam situasi sebegini, ia akan menimbulkan kebimbangan dalam kalangan remaja dan sekiranya kebimbangan ini berterusan, ia akan menjadi serius dan akan membawa kepada masalah psikologi yang lebih besar.

Konsep

Kebimbangan boleh dipecahkan kepada tiga elemen:

- Kognitif : sebagai contohnya kerisauan atau sentiasa berfikir takut, memikirkan masa depan seperti kerjaya, pasangan hidup dan mengaitkan dengan perkembangan fizikal dan sosial.

- Fisiologikal : naik denyutan jantung dan nadi, berpeluh, tekanan darah meningkat dan hiperventilasi (pernafasan yang lagu dan berlebihan)

- Tingkah laku: mengelak daripada berjumpa dan bersua dengan orang, tempat yang terbuka seperti tempat awam dan situasi sosial.

Jenis-jenis

Antara jenis kebimbangan yang kerap dihadapi dan sekiranya berlarutan boleh membantutkan perkembangan yang sihat:

Kebimbangan yang tiada arah dan haluan - tidak bergantung mana-mana situasi, kejadian atau pun perkara, semua yang difikirkan akan membuat perkara itu walaupun kecil tapi bermasalah

- Kebimbangan yang spesifik - mana-mana situasi atau kejadian atau perkara yang spesifik yang membuatkan remaja merasa bimbang seperti peperiksaan, jerawat, imej badan, ketinggian, warna kulit atau keturunan.

- Kebimbangan yang datangnya daripada ketakutan akan terjebak dalam bahaya atau masalah. Remaja tidak berani mengambil bahagian dalam aktiviti kerana takut akan membawa padah seperti aktiviti lasak atau keluar dengan rakan-rakan.

Kebimbangan berlakunya perpisahan seperti ibu bapa yang bergaduh akan membawa kepada penceraian, kematian atau kemiskinan yang boleh membawa kepada pengambilalihan tanggungjawab atau melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh berpisah dengan keluarga

- Fobik iaitu sejenis ketakutan yang terlampau seperti takut kepada sesetengah benda, tempat, situasi atau kejadian. Antaranya ialah takut dan geli terhadap binatang (cacing, katak, kucing), situasi sosial (perhimpunan hari raya, pasar malam) tempat awam (stesen bas, lif) penyakit atau kematian.

Serangan panik (panic attacks) merupakan salah satu perasaan yang kuat yang menyumbang kepada kebimbangan seperti:

- Perasaan yang keterlaluan untuk melepaskan dari satu situasi atau tempat

- Ketakutan akan terperangkap atau lemas seperti berada dalam lif atau kolam renang

- Reaksi fisiologikal seperti berpeluh yang keterlaluan seperti menduduki peperiksaan dalam dewan, pernafasan yang kencang semasa menghadiri temuduga

Mempunyai perasaan ketidakhadiran dirinya yang sebenar atau belongingness atau kehadirannya tidak diperlukan dalam keluarga, rakan-rakan kelompok atau dalam dunia ini

- Terlalu berjaga-jaga dan berhati-hati agar tidak melakukan kesilapan yang 'bodoh' depan khalayak ramai atau depan rakan-rakan.

Fungsi dalaman

- Biologikal - bersedia untuk bertingkah laku sama ada melawan atas kebimbangan itu atau membiarkan atau jauhinya (fight or flight)

-Pembelajaran - melalui pengalaman dan perasaan yang dilalui dengan kebimbangan ini remaja akan lebih berfokus, lebih konsentrasinya, meningkat daya tahan lebih resilien tetapi sekadar kebimbangan yang tidak melampau atau kritikal.

Punca

Faktor Luaran - putus hubungan dengan orang yang sangat dikasihi, gagal dalam peperiksaan atau percintaan, kesempitan kewangan, takut berada dalam situasi sosial dan awam.

Faktor Dalam - mempunyai kepercayaan yang karut atau tidak rasional mengenai imej badan fizikal, dan kesihatan psikologikal, kurang kemahiran sosial atau kemahiran generik dalam menyelesaikan kehidupan harian yang mudah, pengalaman lepas yang masih trauma dan merasakan tahap penerimaan dalam tidak dapat dikawal lagi, semuanya buntu tiada jalan penyelesaian.

Kebimbangan yang serius mungkin boleh merujuk kepada Ahli Psikatris, Psikologis atau Kaunselor untuk memperoleh;

- Teknik Relaksasi/Solat

- Latihan Asertif

- Modeling (Role Play)

- Perubahan Mind set dan sikap

- Disensitiviti

Sekiranya remaja ini tidak dibantu awal, ia mampu membawa padah lebih buruk. Kemungkinan lari dari rumah, bunuh diri, tidak bergaul langsung dengan orang, tidak maju dalam pelajaran, mengambil bahan-bahan terlarang seperti dadah, pil dan alkohol.

Remaja juga perlu didekatkan dan didedahkan bukan secara lahiriah saja tetapi zahirnya (internalization) dengan agama dan mengisi kekosongan jiwa dengan kaedah Islam, kerana pendekatan ilmu psikologi walaupun berkesan tetapi ia bersifat sementara. Justeru, pengisian al-Quran dan Sunnah insya-Allah dapat mengekalkan kesejahteraan insan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails