Sabtu, 14 Ogos 2010

Perempuan dan Penghayatan Ramadhan

بسم الله الرحمن الرحيم

Antara cadangan untuk wanita Islam adalah:

1. Turut sama ke masjid bersama suami dan anak untuk berbuka dan melaksanakan sembahyang tarawih berjemaah di masjid. Namun begitu, sekiranya masih mempunyai masalah seperti anak masih kecil dan boleh mengganggu jemaah dengan tangisan dan lari ke sana sini, maka sembahyang Tarawih di rumah adalah lebih afdal untuk mereka.

2. Bagi yang mempunyai anak kecil dan sentiasa sibuk dengan urusan rumah tangga, usahakan juga untuk solat Tarawih ketika anak tidur agar kita tidak tertinggal merebut pahala.

3. Apabila bangun menyediakan juadah bersahur, mungkin dapat diusahakan terus mengerjakan solat sunat dua rakaat sebelum mengejutkan anak supaya tidak terlepas peluang solat sunat sebelum fajar yang sangat besar pahalanya.

4. Mengadakan majlis tadarus al-Quran bersama anak sebelum masuk waktu berbuka. Di samping dapat membetulkan bacaan al-Quran anak, kita juga secara tidak langsung menunjukkan teladan yang baik untuk sama-sama bertadarus dengan anak.

5. Sentiasa mengingatkan diri serta anak mengenai kebesaran Ramadan, menyuburkan kekuatan dalaman anak dengan membawa mereka menghadiri majlis ilmu bersama-sama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails