Khamis, 26 Ogos 2010

Sedekah

بسم الله الرحمن الرحيم
(credit to ust syed al-yahya :)

- Sedekah dari kata sadaqa yang bererti benar.
- Orang yang suka bersedekah adalah orang yang benar pengakuan imannya.
- Pengertian sedekah sama dengan pengertian infaq iaitu mengeluarkan sebahagian dari harta untuk suatu kepentingan yang diperintahkan Islam.
- Tetapi sedekah memberi maksud lebih luas daripada infaq kerana infaq hanya berkaitan dengan material.
- Walaupun kebanyakan kalimah sedekah yang disebut dalam Al-Quran membawa maksud berzakat, namun perkara yang diperhatikan adalah bahawa, jika seseorang itu telah berzakat tetapi masih mempunyai kelebihan harta, sangat dianjurkan untuk berinfaq dan bersedekah.

-Sedaqah sebagai bukti keimanan umat islam: di mana orang yang suka bersadaqah adalah org yang benar pengakuan imannya. Sekiranya ikhlas, dengan bersadaqah, Pahalanya berganda, malah bercambah-cambah rezekinya yang Allah janjikan. Maka, bersadaqahlah dengan hati yag penuh yakin, tawadhu' dan tawakkal kepadaNya. InsyaAllah moga diganjari pahala yang berlipat ganda.

Antara keutamaan bersadaqah:
- Dengan bersadaqah, dapat menghapuskan dosa sebagaimana sabda Nabi SAW yg bermaksud: “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” (HR. Tirmidzi, di shahihkan Al Albani dalam Shahih At Tirmidzi, 614)

- Mendapat Naungan di hari Akhirat : Sabda Nabi SAW bermaksud :
“Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.” (HR. Bukhari no. 1421)

- Keberkatan pada Hartanya. Sabda Baginda SAW yg bermaksud: Harta tidak akan berkurang dengan sedekah. Dan seorang hamba yang pemaaf pasti akan Allah tambahkan kewibawaan baginya.” (HR. Muslim, no. 2588)

Dengan bersadaqah, rezekinya bertambah. Ajaibnya sadaqah, Semakin Bersadaqah, Semakin menjadi Kaya..MasyaAllah...

- Beroleh pahala Berlipat- ganda. Sebagaimana Firman Allah SWT yg bermaksud : “Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki maupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.” (al-Hadid: 18)

- Memasuki Syurga melalui pintu khusus.
“Orang memberikan menyumbangkan dua harta di jalan Allah, maka ia akan dipanggil oleh salah satu dari pintu surga: “Wahai hamba Allah, kemarilah untuk menuju kenikmatan”. Jika ia berasal dari golongan orang-orang yang suka mendirikan shalat, ia akan dipanggil dari pintu shalat, yang berasal dari kalangan mujahid, maka akan dipanggil dari pintu jihad, jika ia berasal dari golongan yang gemar bersedekah akan dipanggil dari pintu sedekah.” (HR. Bukhari no.3666, Muslim no. 1027)

- Menjadi Bukti Keimanan seseorang. Sebagaimana Sabda Rasulullah SAW bermaksud
“Sedekah adalah bukti.” (HR. Muslim no.223)

An Nawawi menjelaskan: “Iaitu bukti kebenaran imannya. Oleh karena itu sadaqah dinamakan demikian karena merupakan bukti dari Sidqu Imanihi (kebenaran imannya)”

Kepelbagaian sadaqah:
- Nak bersadaqah, x perlu tunggu kaya
- tanpa wang pun, kita masih boleh bersadaqah
- Senyum pun salah satu sadaqah yg paling mudah :) :)
- Amar Makruf Nahi mungkar (kerja kebaikan)
- menyelesaikan masalah orang lain
- membuang perkara yang menghalang di jalan, memberi khidmat dan sebagainya...

sumber:
http://uwaisamzar.blogspot.com/2010/08/ihya-ramadhan-ppmaj.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails